КОМУНАЛЬНИЙ ЗАКЛАД “ХАРКІВСЬКА СПЕЦІАЛЬНА ШКОЛА ІМЕНІ В.Г. КОРОЛЕНКА” ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ РАДИ

Гарне мовлення дитини – запорука успіху

[vc_row][vc_column][vc_column_text css_animation=”none”]

• Гарне мовлення дитини – це успішне навчання у школі, ширші можливості у подальшому виборі професії, вміння спілкуватися з людьми.

“Добре виховані та навчені діти – то наша забезпечена старість”. (А. Макаренко)

• Найнаполегливіша робота вихователя не дасть цілковито сподіваного результату без систематичних занять батьків з дитиною удома.

“Без хороших батьків немає хорошого виховання попре всі школи, університети”. (І. Кармазин)

• Мова дорослих має бути прикладом для наслідування. Якщо дитина повсякчас чутиме чітку, правильну мову, то завдяки наслідуванню вона стане для неї звичною і захистить від недоліків у мовленні

• У дитини, як і в дорослих, не завжди все добре виходить. Тож часом ви нарікаєте на відмову її від подальших занять. Не опускайте руки! Не виказуйте негативних емоцій: роздратування, глузування.

• Нехай ваші заняття з дитиною перейдуть у мовні ігри та забави. Гра містить у собі частку емоційного піднесення, яке зростає завдяки наявності в ній елементів несподіванки та змагання. Емоційне насичення надає іграм привабливості.

• Вибирайте час коли дитина перебуває у доброму настрої. Добираючи ігри, враховуйте темперамент дитини. Не фіксуйте увагу малюка на тому, що не виходить. Підбадьорте і, щоб “розрядити ситуацію”, ненав´язливо поверніть до більш простого, вже відпрацьованого матеріалу, ніби нагадавши, що колись у неї це також не виходило.

Заняття – гру можна провести в місці відпочинку, на природі, йдучи до дитячого садка тощо.

Скільки слів повинна знати дитина?

Словник кожної людини поділяється на пасивний та активний. Активний словник охоплює слова, які мовець не тільки розуміє, а й повсякденно використовує. Кількість слів в активному словнику людини визначає багатство і культуру її мови. Пасивний словник -це слова, які мовець розуміє, але не завжди вживає. Пасивний словник завжди більший за активний.

Активний словник малюка постійно збільшується. Кількість слів, якою користуються діти насамперед залежить від віку, а також від рівня розвитку дитини. За норму вважаються наступні показники:

3 роки – 1000 слів;

4 роки – 1540 слів;

4,5 роки – 1870 слів;

5 років – 2072 слова;

5,5 років – 2289 слів;

6 років – 2589 слів;

7 років – 3500 -4000 слів.

У дорослої людини активний словник нараховує 6-8 тисяч слів.

ПОРАДИ БАТЬКАМ.

1. Уважно ставтеся до занять вашої дитини. Ваша відповідь на запитання має бути чіткою, доступною та зрозумілою для малюка.

2. Спонукайте дитину до запитань.

3. Якомога більше розмовляйте з дитиною.

4. Систематично проводьте ігри в слова «Хто більше знає слів?», «Назви який…», «Скажи, як…», «Що означає слово?», «Скажи, коли …», «Скажи, звідки…», «А якби…», «Придумай слово».

5. Не забувайте доречно вжити прислів´я, загадати загадку

6. Стимулюйте дитину до пригадування окремих рядків віршів, пісень.

7. Обов´язково поясніть дитині кожне незрозуміле їй слово, у присутності дитини вдайтесь до словника.

8. Якщо ваша п´ятирічна дитина неправильно вимовляє звуки, обов´язково зверніться до логопеда.

9. Використовуйте кожну вільну хвилину для розмови з дитиною. Пам´ятайте, що основними й провідними співрозмовниками для дитини у сім´ї є мати, батько, дідусь чи бабуся.

10. Ваша мова є взірцем для наслідування дитини. Саме тому вона завжди має бути правильною.

11. Придбайте словники. Вони стануть вашими порадниками у вихованні культури мови у вашої дитини.

12. Придбайте репродукції картин, читайте дитині книжки, вчить її переказувати.

ВАДИ МОВЛЕННЯ, ЇХ ПОПЕРЕДЖЕННЯ ТА УСУНЕННЯ

У процесі формування правильної вимови вихователь виявляє дітей, яким потрібна допомога спеціаліста-логопеда.

Найчастіше спостерігаються такі види порушень звуковимови як невміння вимовляти той чи інший звук, заміна одного звука іншим тощо .

У дошкільному віці найчастіше зустрічаються фізіологічні (вікові) порушення звуковимови, які за нормачьних умов самостійно виправляються. Є випадки патологічного ( механічного і функціонального ) порушення звуковимови ,обумовлені різними причинами.

Механічна дислалія може залежати від порушення кісткової та м”язової будови периферійного мовленнєвого апарату. Ці порушення можуть бути вродженими та набутими . Вродженні дефекти периферійного мовленнєвого апарату: розщілина верхньої губи, щелепи, м”якого та твердого піднебіння ; масивні і короткі під´язичні перетинки ; зміна форми і відносиш величини щелепи , патологічне розміщення і форма зубів верхньої і нижньої щелепи.

Набуті дефекти периферійного мовленнєвого апарату є наслідком роздроблення кісток і розриву м”язів (з появою рубців ) в результаті травм. Ці порушення можуть виникати в будь-якому віці. Прикладом функціональної дислалії є випадки, коли неправильна вимова маленької дитини не тільки не виправляється, а навіть культивується: батьки та оточуючі наслідують мову дитини, “сюсюкають “; чи коли на формування правильної вимови дитини впливає її затримка в психічному розвитку.

При правильній і систематичній роботі з формування звуковимови у дитини фізіологічна, функціональна а іноді й механічна дислалія повністю виправляється до 5-6 років.

Якщо в 5-річної дитини відмічаються дефекти звуковимови, виникає необхідність занять з логопедом .

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Facebook
Telegram
WhatsApp
Twitter
Email