Комунальний заклад

«Харківська спеціальна школа імені В.Г. Короленка»

Харківської обласної ради

пошук
Generic filters
Exact matches only

НАПРЯМКИ РОБОТИ МУЗЕЮ ІСТОРІЇ

НАПРЯМКИ РОБОТИ МУЗЕЮ ІСТОРІЇ ШКОЛИ ІМЕНІ В.Г. КОРОЛЕНКА ЗА ПОТОЧНИЙ ПЕРІОД:

  1. Експозиційна.

Доповнено та розширено матеріалами стенди експозиції музею: «Науково-пошукова робота», «Світло не гасне для сильних духом», «Публікації про заклад», «Виховна робота».

Розроблено наступні тематичні експозиції:  «Слава героям країни!»,«Тифлографічні засоби: історія та сучасність», «Школа-клініка професора І.О. Соколянського» (репресований український вчений педагог у галузі дефектології, досліджував питання сурдо- та тифлопедагогіки).  Розроблено та укладено тематичну тимчасову експозицію до свята Різдва Христового.

  1. Масово-просвітницька.

У спеціальній школі музей є однією з форм позаурочної роботи, яка спрямована на розвиток пізнавальних інтересів учнів та формування естетичних потреб особистості. Саме музейна робота дає змогу формувати особистість учня та становити загальнолюдські цінності на прикладі певних історичних особистостей або подій.

Найпочесніша й не менш відповідальна робота в музеї бути екскурсоводом. Це учні, які не лише знають більше  фактів із історії закладу, бо постійно досліджують ці питання, вони – щирі патріоти школи, популяризатори, що працюють відповідально та переконливо. Вони – візитна картка нашого закладу. Екскурсії  та лекції проводяться ними для гостей закладу, міста, країни. Серед екскурсійних груп – представники загальноосвітніх закладів (себто й вчителі, й учні), студенти вищих навчальних закладів, дефектологи, тифлопедагоги, психологи, історики, музеєзнавці, тощо.

Розроблено чотири основні цикли лекцій:

  1. Історія та сучасність рідного краю, Батьківщини.
  2. Видатні тифлопедагоги, освітяни на ниві навчання та виховання дітей з інвалідністю по зору.
  3. Ми пишаємося ними! Наші випускники.
  4. Сторінками історії навчального закладу.

Лекції

  1. Валентин Гаюї – засновник першої в світі школи для  дітей з інвалідністю по зору, місто Париж, 1784 р.
  2. Луї Брайль – автор універсальної системи рельєфного шести-крапкового шрифту для незрячих людей, місто Париж, 1825 р.
  3. В. Я. Єрошенко – письменник, публіцист, філолог, тифлопедагог, есперантист – випускник 1908 р.
  4. В.А. Гандер – професор, видатний тифлопедагог.
  5. О.І. Скороходова – кандидат педагогічних наук – сліпоглухоніма.
  6. Видатні випускники школи – інтернату для сліпих дітей.
  7. Історія розвитку Харківської школи для сліпих дітей.
  8. І.О. Соколянський – педагог -новатор.
  9. Гіршман Л.Л. і Маріїнське училище для сліпих дітей.
  10.  Вклад К.Ф. Лейка в розвиток світової тифлопедагогіки.
  11.  Піклувальники училища.
  12.  Війна в долях випускників.
  13.  М.І. Земцова та її погляди на виховання і навчання сліпих дітей.
  14.  Школа стала гімназією.
  15.  Спогади вчителів закладу.
  16.  Наші спортивні здобутки.
  17.  Літературний осередок закладу.
  18.  Слобідський край в роки окупації.
  19.  Голокост – попередження історії.
  20.  Сторінками історії розвитку тифлопедагогіки та створення тифлографічних посібників.
  21.  Кіндрат Лейко: літературна творчість та педагогічні напрацювання.
  1. Різдво Христове в Україні.
  1.  Бальний етикет або історія одного віяла.

Тематичні екскурсії та бесіди готують екскурсоводи старших класів під керівництвом педагогів. Тематика щорічно розширюється, дякуючи невпинній пошуковій роботі, зміст завдання залежить від мети, яку ставить музей та заклад у кожному навчальному році.

Екскурсії, лекції, творчі вечори, зустрічі, круглі столи, вікторини, театралізовані заходи проводяться для ветеранів воєн та учасників бойових дій (Другої світової війни, війни в Афганістані та інших інтернаціональних конфліктах), представників музеїв міста, краєзнавців, істориків, представників громадських організацій (ГО «Мистецький простір» м. Київ, ГО «Маскування для АТО» м. Харків), студентів, іноземних гостей.

Музей надає постійну науково-методичну допомогу учителям, вихователям і випускникам школи в підготовці курсових, екзаменаційних робіт, рефератів, у підготовці до захисту дисертацій на здобуття вченого ступеня кандидата педагогічних наук. Матеріали музею активно і широко використовуються при розробці наукових статей для спеціальних журналів і газет, брошур, проспектів.

На базі музею проводяться семінари вчителів історії та географії, заступників директорів з виховної роботи, вихователів загальноосвітніх та спеціалізованих закладів міста й області, юристів, слухачів обласних курсів підвищення кваліфікації.

Робота музею неодноразово відмічалась почесними грамотами, сюжетами в телепередачах і публікаціями в міській та республіканській пресі.

Загальношкільні заходи:

  1. Зустрічі поколінь (зустрічі учнів старшої школи з ветеранами війни та праці, дітьми-війни – Бондаренком М.П., Халімом В.Н. та Юхименком А.Г.);
  2. До Міжнародного дня людей, що втратили зір проводиться освітньо-виховний захід, який складався з двох частин: інформаційної біржі школи професіоналів «Вертикаль поколінь» (зустріч учнів 10-12 класів з випускниками школи різних років) та святкової вітальні.
  3. Сумісно із громадською організацією «Мистецький простір» організовано майстер-класи з арт-терапії з сучасним українським художником Сергієм Поноченюком. Вихованці працюють із картинами, розробленими спеціально за програмою «Мистецтво на дотик і не тільки», які супроводжуються тифлографічними копіями, виготовленими на дерев’яних дошках; аудіо-супроводом, тематичними художніми творами та дерев’яний пазлами за картинами.
  4. У закладі вже пройшло 29 Короленківських тижнів. У ці дні традиційно проходять уроки за творами В.Г. Короленка, заочні подорожі Короленківськими місцями, випускається радіожурнал «Ми – короленківці», проводяться зустрічі з науковими співробітниками бібліотеки імені В.Г. Короленка, з лауреатами літературної Короленківської премії, влаштовуються спектаклі за творами письменника. Також Рада музею та вихованці, які протягом року брали активну участь у роботі музею, щорічно відвідують будинок-музей В.Г.Короленко в м. Полтава.
  5. Радіожурнали:
  • «Ми – короленківці» створюється великою творчою групою музею. Його  програма різноманітна: сторінки історії закладу, факти біографії Володимира Короленка, обговорення успіхів у пошуковій роботі, висвітлення історичних подій.
  • «Традиційні свята закладу» розкриває основний зміст традиційних заходів у навчальному комплексі.
  • «Сторінками історії закладу». Цей цикл радіо лінійок розроблено за матеріалами історичних публікацій, статей газет «Южный край», «Слепец», «Русский слепец».

Заходи в музеї історії закладу:

  1. Зустрічі з ветеранами війни та праці, дітьми війни – Бондаренком М.П., Халімом В.Н. та Юхименком А.Г., представниками районної організації ветеранів Шевченківського району.
  2. Сумісні творчі зустрічі з методистами Харківської обласної бібліотеки для дітей, бібліотекарем закладу Омельченко В.І., Радою музею за творами В.Г. Короленка.
  3. Усні журнали: «Сторінками історії розвитку тифлопедагогіки та створення тифлографічних посібників», «Різдво Христове в Україні», «Кіндрат Лейко літературна творчість та педагогічні напрацювання», «Травневий бал».
  4. Зустрічі з ветеранами праці, щодо вкладу харків’ян у розвиток промисловості, дослідження полярного кола.
  5. Зустрічі «Безпечний рух» із інспекторами патрульної служби поліції в місті Харкові та вчителями закладу, що мають інвалідність по зору.
  6. Зустрічі з ветераном Другої світової війни Міллером В.Л. та представниками первинної організації ветеранів Шевченківського району м. Харкова.
  7. Зустрічі «Спогади про окупований Харків» із Бокаловим В.С. (дитина війни).
  8. «Травневий бал» на честь засновників закладу.
  9. Зустрічі із представниками Харківської обласної організації миротворців ООН.
  10. Науково-пошукова та дослідницька робота.

В учнівському краєзнавчому гуртку постійно досліджуються питання життя та діяльності В.Г.Короленка, історії закладу, долі її вчителів і вихованців. Результатами такої роботи є написання науково-дослідницьких та публіцистичних робіт.

Із 2008 року заклад бере активну участь в обласній військово-патріотичній акції учнівської та студентської молоді «Слобожанські дзвони перемоги»; з 2010 року – в історико-культурній акції учнівської молоді Харківщини «Славетні земляки у світовій культурі та у пам’яті нащадків». Також беремо участь у Всеукраїнській історико-краєзнавчій філософській конференції молоді «Пізнай себе, свій рід, свій нарід».

 Наші учні нагороджені грамотами та дипломами, а їх роботи надруковано у збірках Обласної станції юних туристів «Слобожанські дзвони перемоги», «Славетні земляки у світовій культурі та у пам’яті нащадків» та «Пізнай себе, свій рід, свій нарід».

Праці та дослідження викладачів закладу друкуються у фахових журналах АПН України та Інституту корекційної педагогіки та психології НПУ імені М.П. Драгоманова.

У 2015 році ми взяли участь у міжнародному науково-пошуковому конкурсі «Чорнобиль та Східна Україна: портрети та долі 1986-2015». У рамках проекту було проведено ряд робіт по дослідженню зазначеної тематики та суміжних із нею:

— розроблено, проведено та описано соціологічне опитування «Моя домівка: визначення та причини руйнування»;

— підготовлено та проведено інтерв`ю з учнями-свідками подій на Сході України та Криму;

— проведено конкурс тактильних малюнків та поробок «Мій дім»;

— виготовлено тактильну карту України;

— проведено конкурс ессе на тему «Мій дім»;

— організовано краєзнавчу експедицію до Харківського музею Голокосту, Меморіалу жертв голодомору, Меморіалу жертв тоталітарного режиму та до Пам’ятника жертвам Чорнобильської катастрофи.

До журі конкурсу входили представники Асоціації усної історії України, Міжнародного освітнього центру у місті Дортмунді (Німеччина) та Чорнобильської історичної майстерні. Зібрані матеріали, подані на конкурс, визнано найкращими в номінації «Художність та креативність», всі вони увійшли до міжнародної тематичної збірки, а заклад і учасники отримали міжнародні дипломи переможців.

Упродовж грудня, кожного року музеєм проводиться ряд заходів спрямованих на глибинне вивчення та відродження традицій святкування зимових свят в Україні та на території Слобідського краю.

Завдяки співпраці з Харківським літературним музеєм, було проведено спільну роботу, щодо ознайомлення вихованців з міфами та легендами давнього світу, які пов’язані з літочисленням. Діти ознайомилися зі зв’язком назв планет, місяців, днів тижня з давніми міфами.

У Харківському історичному музеї отримали вичерпну інформацію щодо календаря зимових свят та традицій пов’язаних з їх святкуванням на території Слобідського краю.

Результатом дослідження зимових традицій, було розроблено тематичну експозицію присвячену святу Різдва Христового. Вона складається з усіх постатей та елементів Біблійного сюжету, відтворених руками вихованців на заняттях гуртка з в’язання, усна театралізована розповідь-пояснення супроводжується аудіо — та відеоматеріалами.

У рамках роботи музею з ветеранськими організаціями Харківщини, Радою музею проведено тематичну шкільну пошту «Лист ветерану», яка дала змогу кожному вихованцю особисто звернутися до свідків історичних подій. Про цю зустріч  опубліковано статтю у обласній газеті «Ветеран», примірник якої є одним з нових експонатів нашого музею.

Проводиться робота із  вивчення спогадів про минуле в родинах наших вихованців. Діти збирають матеріали в своїх сімейних архівах, спілкуються з рідними з приводу досліджуваних тематик. У результаті зазначеної роботи, були зібрані матеріали для участі у щорічній акції «Слобожанські дзвони перемоги» (Росинький Дмитро, Деркач Анастасія, Бушуєва Валерія, учені 5-Б класу).

Вихователями та учнями 6 класу було зібрано матеріали про героїв Другої світової війни, іменами яких названо вулиці Харкова.

Сумісно з Чорнобильською історичною майстернею проводиться плідна робота на шляху вивчення історичних достовірних фактів, розширення знання  вихованців про трагедію; влаштовуються зустрічі із ліквідаторами.

ГУРТКИ НА БАЗІ МУЗЕЮ
переглянути
ПРОСВІТНИЦЬКА ДІЯЛЬНІСТЬ, ЯКА ПРОВОДИТЬСЯ НА БАЗІ МУЗЕЮ ІСТОРІЇ ЗАКЛАДУ
переглянути
ПРОЕКТНА ДІЯЛЬНІСТЬ МУЗЕЮ
переглянути
УЧАСТЬ У КОНФЕРЕНЦІЯХ, СЕМІНАРАХ, ПЕДАГОГІЧНИХ РАДАХ
переглянути
Пролистать наверх