Музей історії закладу

Звіт про роботу музею історії КЗ «Харківський спеціальний навчально-виховний комплекс ім. В.Г. Короленка» Харківської обласної ради за 2016-2017 навчальний рік

Історія створення музею.

Музей засновано 24 жовтня 1987 року до 100-річного ювілею школи, звання „Шкільний музей” було присвоєно наказом № 232 від 30.12.1987 року по Харківському ОблОНО. В 1992 році музею присвоєно звання „Зразковий музей” (наказ № 111 від 12.08.1992 року). У 2005 році музею присвоєно звання «Зразковий музей Міністерства освіти і науки України»(наказ №353 від 13.06.2005 року)

Музей розташовано на другому поверсі школи у класній кімнаті площею 50 кв.м, технічний стан приміщення – добрий. Рівень художнього оформлення, експозицій – професійний, створений художниками Харкова.

Завідуюча музеєм – учитель російської мови та літератури Морозова Майя Петрівна, стаж роботи в музеї – 22 роки.

Колекція музею передбачає вихід на місцевий краєзнавчий матеріал. Зв’язок історії гімназії з історією міста, країни відбита у темах експозицій:

  • Культура Слобожанщини (предмети побуту, вишивки, посуд, вироби з лози та ін.)
  • Маріїнське училище
  • Життя в училищі до революції
  • Училище в 20 – 30 роки
  • Школа – інтернат у роки Великої Вітчизняної війни
  • Зародження традицій (60-ти роки ХХ століття)
  • Наша школа – середня
  • Вони працювали в нашій школі
  • Спортивні зірки
  • Наші закордонні подорожі
  • Гімназія-інтернат як школа нового типу
  • Світло не гасне для сильних духом (випускники школи)
  • Ними пишаємось (випускники школи)
  • Ветерани праці в строю
  • На хвилях мелодій (музична освіта в гімназії)
  • Виховна робота
  • Спасибі добродіям (наші спонсори)

До 350-річчя Харкова зроблені нові експозиції:

  • Заснування міста
  • Історія вулиць і майданів міста
  • Храми Харкова

Учні НВК протягом 22 років тісно пов’язані з музеєм. Навряд чи буде школярам цікаво бачити в музеї одні і ті ж експонати. Для цього використовуються пересувні експозиції. Частіше всього це турнікети і великі розвороти у вигляді книг, на столах змінюються предмети за темами.

Так у дні Короленківського тижня в музеї виставляються великі книги – розвороти „Лицар честі і совісті”, численні альбоми, де відображена пошукова робота з вивчення життя і творчості В.Г. Короленка, реферати учнів, дослідження учителів та вихователів гімназії, зустрічі з нащадками В.Г. Короленка, листування з юними короленківцями інших міст, письменниками, лауреатами премії письменника в літературі.

До Дня Перемоги проводиться виставка „Їх подвиг – безсмертний”. Виставляються речі воєнних років (каски, гільзи, газети часів війни, листи, листівки, подарунки воїнам з тилу та ін.).

Серед музейних експонатів є унікальні: кухоль „Сліпим” № 1053, якому понад 100 років, історичні карти для сліпих дітей 1886 – 1890 рр., прилади для письма шрифтом Брайля, плакати – проспекти про училище, випущені в 1908 р., журнали зі статтями про Харківське училище за 1887р., 1906 р., 1914 р (журнали «Русский слепец», «Слепец» 1887, 1906, 1914 років видання, плакати, які розповідають про училище сліпих (1908 р.).

У музеї зберігаються особисті речі випускників, наукові праці вчених Ладенка І. С., Несторена В. Л., кубки та нагороди двократного Олімпійського чемпіона Рябоштана Віктора, два кубки за першість з боротьби і плавання в коледжі США Бутенка Андрія, грамоти Баркара Олександра, привезені з американського коледжу.

У бібліотеці музею зберігаються методичні розробки викладачів гімназії, їх досягнення в тифлопедагогіці. Також виставлені списки випускників, які закінчили школу з золотою і срібною медалями, грамоти Міністерства освіти України, АПН СРСР та України, Кабінету Міністрів України, якими нагороджено колектив школи, дипломи  учнів і випускників, подарунки – сувеніри від гостей.

За перші 30 років існування Харківське училище для сліпих випустило 90 учнів, з них лише 2 отримали вищу освіту. За 44 роки існування Харківської середньої                        школи-інтернату для сліпих дітей її закінчили 1256 вихованців. Серед випускників 2 доктори наук, Ладенко І. С. – академік гуманізації (сертифікат його праці зберігається у музеї), біографія композитора Подгорного В. Я. занесена в книгу «Видатні біографії світу», яка видана в Америці. Підручник з філософії нашого випускника Несторенка В. Л.  визнано кращим із 50 представлених на конкурс. За 18 років існування гімназії її закінчили 367 вихованців, із них 286 продовжують навчання  у вищих навчальних закладах різного рівня акредитації. В наявності документація музею: інвентарна книга, план роботи, книга обліку відвідувачів, відгуків про музей.

Керує роботою музею Рада, до складу якої входять учні, ветерани війни, праці, випускники школи. Найпочесіша і відповідальна робота в музеї – екскурсоводи. Це учні, які не лише знають більш за всіх факти з історії гімназії, вони – патріоти школи, пропагандисти, що діють щиро і переконливо. Вони – реклама закладу. Екскурсії проводяться 5 мовами: українською, російською, англійською, німецькою, італійською. Гості дякують дітям і залишають свої відгуки в „Книзі відвідувачів музею”.

Тематичні екскурсії і бесіди готують екскурсоводи старших класів під керівництвом педагогів. Тематика щорічно розширюється, дякуючи невпинній пошуковій роботі, зміст завдання залежить від мети, яку ставить музей та НВК в цьому навчальному році. Попередні два навчальних роки були присвячені створенню галереї видатних людей світу, які втратили зір, під рубрикою: „Світло не гасне для сильних духом”. Це: Ольга Скороходова – кандидат пед. наук, В.Я. Єрошенко – до 100-річчя з дня народження, академік Л. С. Понтрягін – Герой Праці, композитор В.Я. Підгорний, академік                       І.С. Ладенко, Олімпійський чемпіон В. Рябоштан.

Ці теми збагатили той цикл, який уже маємо:

  • Лейко К.Ф., Гандер В. А, - інспектори училища, видатні тифлопедагоги
  • „Була війна” – про життя дітей інтернату в роки Великої Вітчизняної війни
  • Випускники школи – люди науки
  • Спорт в житті незрячих людей
  • Поет Курочка А.Я.. Незрячі поети (випускники Харківської школи для незрячих)
  • Сторінками альманаху „Джерельце”

За рік музей проводить 5 – 6 загальношкільних лінійок. Ось їх тематика:
Вересень. „Перекличка міст. Знайомство”. Акція „Збережемо пам’ять про подвиг” Жовтень. Операція „Пошук” і „Турбота”. Завдання всім групам. Розподіляється опіка над ветеранами. 
Грудень. Лінійка пам’яті В. Г. Короленка (помер 21.12.1921 р.). 
Січень. Віхи історії гімназії (20.01.1897 р. – день відкриття училища, 24.01.1922 р. – день присвоєння школі імені В.Г. Короленка).
Лютий. Анонс Короленківського тижня.
Квітень. Вісті з музею (листування, пошук, преса про школу).
9.05. Мітинг, присвячений Дню Перемоги.18.05. Лінійка – звіт музею „Який ти слід залишив”.

Музей організовував і проводив вечори – зустрічі з цікавими людьми, колишніми випускниками школи: В.Я. Підгорним, на честь його 70-річчя, І. С. Ладенком – академіком, колишнім учнем школи, В. Рябоштаном – олімпійським чемпіоном, колишнім випускником школи, ветеранами війни, Кий Л.А., Поломаним С.Г..

У день музею, 18 травня, вся школа – в історичному музеї: проводяться уроки, науково-практичні конференції, екскурсії по залах. В останні роки Рада музею обов’язково бере участь у підсумковій конференції музею, голова Ради музею виступає із звітом про виконану роботу.

З 1999 року Рада музею бере участь у науково-практичній конференції в ХНУ                        ім. В.Н. Каразіна в секції „Слобідський край в роки Великої Вітчизняної війни”. Учні, які підготували виступи, були нагороджені дипломами. Беремо участь в обласних конкурсах учнівської творчості „Харківщина – моя батьківщина”, „Храми Слобожанщини”, в наукових конференціях школярів „Актуальні проблеми історії та культури народів України”, в обласній військово-патріотичній акції учнівської молоді «Слобожанські дзвони Перемоги», а також в Короленківських читаннях, присвячених 150-річчю з Дня народження письменника і 350-річчю міста Харкова.

23 Короленківських тижня пройшли в стінах гімназії. У ці дні проходять уроки за творами В.Г. Короленка, заочні подорожі Короленківськими місцями, випускається радіожурнал „Ми – короленківці”, проводяться зустрічі з науковими співробітниками бібліотеки                ім. В.Г . Короленка, з лауреатами літературної Короленківської премії, спектаклі за творами письменника. Рада музею відвідує будинок-музей В.Г.Короленка в м. Полтава

У рамках Короленківського тижня – презентація альманаху учнівської творчості „Джерельце”.

Радіожурнали „Ми – короленківці” створюються великою творчою групою музею. Їх програма різноманітна: сторінки історії гімназії, факти біографії Короленка, успіхи в пошуковій роботі.

Музей надає постійну науково-методичну допомогу учителям, вихователям і випускникам школи в підготовці курсових, екзаменаційних робіт, рефератів, у підготовці до захисту дисертацій на здобуття вченого ступеня кандидата педагогічних наук. Матеріали музею активно і широко використовуються при розробці наукових статей для журналів і текстів для брошур, проспектів.

На базі музею проводяться семінари вчителів – істориків, географів, заступників. директорів з виховної роботи, вихователів шкіл міста і області, юристів, слухачів обласних курсів.

Роботу музею неодноразово було відмічено почесними грамотами, сюжетами в телепередачах і публікаціями в міській та республіканській пресі.

Музей історії НВК увібрав у себе комплекс різних видів позакласної роботи, він забезпечує активізацію учнів, їх самостійну діяльність, виконує освітні, розвиваючі, комунікативні, виховні завдання. Це суттєва ланка в системі всіх заходів із соціалізації та реабілітації дітей, яка формує організаторські здібності учнів, розвиває творчість, ініціативу, навички орієнтації в просторі, навички спілкування, а також любов і повагу до традицій рідної школи.

В експозиції музею на десятках стендів, планшетів відображено розвиток вітчизняної та зарубіжної тифлопедагогіки, представлено сотні фотодокументів про стан сліпих в Харківській губернії на час створення під керівництвом лікаря Гіршмана Л.Л. першого спеціалізованого закладу - училища для сліпих хлопчиків у приватному будинку пані Венедиктової на вул. Німецькій № 41, розрахованого на 15 осіб, про опікування ними з боку царської сім’ї, громадськості, органів влади тощо. Наочно висвітлено зміст навчальної та виховної роботи в училищі, школі, гімназії-інтернаті протягом усього часу існування. Вже на початку ХХ ст. якість цієї роботи досягла високого рівня. У 1960 році, наприклад, на виставці в Женеві вироби вихованців харківського училища були нагороджені великою золотою і малою срібною медалями. Документи музейної експозиції засвідчують також активну участь співробітників і вихованців закладу як у Великій Вітчизняній війні, так і у відбудові народного господарства в повоєнний час. Експозиції музею наводять дані про їхню успішну виробничу, науково-дослідну, мистецьку, спортивну, благочинну діяльність у другій половині ХХ століття. Експозиція музею постійно поповнюється новими експонатами. Учні беруть участь у підготовці тематичних виставок, які регулярно проводяться в приміщенні музею.

Музей веде велику науково-пошукову роботу. В учнівському краєзнавчому гуртку постійно досліджуються питання життя і діяльності В.Г.Короленка, історія НВК, доля її вчителів і вихованців. Результатами такої роботи є написання науково-дослідницьких та публіцистичних робіт.

Видавницька робота музею

Theme by Danetsoft and Danang Probo Sayekti inspired by Maksimer