КОМУНАЛЬНИЙ ЗАКЛАД “ХАРКІВСЬКА СПЕЦІАЛЬНА ШКОЛА ІМЕНІ В.Г. КОРОЛЕНКА” ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ РАДИ

ДЕСТРУКТИВНА ПОВЕДІНКА ПІДЛІТКІВ

Уже стало аксіомою, що підлітковий період життя людини є найбільш бунтівним і ризикованим. Батьки, вчителі, сусіди стверджують, що дитина, яка ще вчора була слухняною й милою, ставши підлітком, поводить себе вкрай різко і навіть небезпечно. Десятки історій щомісяця на екранах телевізорів і в гаджетах демонструють випадки ризикованої поведінки підлітків, що іноді межують із загрозою для їхнього життя.

Деструктивна поведінка – це руйнівні дії підлітка (вербальні чи практичні), які можуть бути спрямовані на самого себе або зовнішній світ і проявлятися в нападах агресії, гніву чи ворожості.

Тобто головною ознакою деструктивної поведінки є її руйнівний характер, спрямований на будь-що: стосунки, злагоду, здоров’я, успіх, дружбу тощо, а також фізичні об’єкти.

Загалом можна виокремити два типи деструктивної поведінки, які різняться за своїми цілями.

Перший тип – зовнішньо деструктивна поведінка, цілі якої спрямовані на порушення соціальних норм (моральних, етичних, культурних), прийнятих у суспільстві.

Зазвичай такий тип поведінки класифікується як асоціальний. У цьому випадку прояви деструктивної поведінки підлітка можуть стати джерелом підвищеної небезпеки не лише для нього самого, а й для його оточення і суспільства в цілому.

Деструктивна поведінка може спричинити й антисоціальних форм вияву, які порушують правові норми і стосовно яких законодавством України передбачено конкретні випадки настання юридичної відповідальності неповнолітніх з 16 років.

Прояви зовнішньо деструктивної поведінки:

• умисне заподіяння фізичних збитків іншим людям (побої, хуліганство, крадіжки, вбивство);

• моральне приниження інших людей (участь у булінгу (цькуванні), провокування конфліктів);

• порушення соціальних норм (шкільні прогули або відмова від навчання, ухід із дому, бродяжництво, агресивна поведінка, обман);

• вандалізм (псування неживих предметів, пам’яток культури, історії, витворів мистецтва, графіті (настінні малюнки) непристойного характеру);

• жорстокість до тварин (знущання, тортури, омертвлення);

• екоцид (нанесення збитків об’єктам природи: підпали, забруднення природного середовища, знищення тварин);

• лихослів’я (вживання нецензурної лексики).

Другий тип – внутрішньо деструктивний, спрямований на саморуйнацію та дезінтеграцію власної особистості.

Такий тип поведінки надає підліткові у психологічному плані тимчасове короткочасне полегшення, проте заважає вести життя, яке забезпечує його благополуччя.

Прояви внутрішньо деструктивної поведінки:

• зловживання алкоголем/наркотиками, куріння;

• розлади харчової поведінки (переїдання, голодування, недоїдання);

• дії з ризиком для життя (зацепінг, паркур та ін.);

• надмірна видозміна власного тіла (татуювання, пірсинг, шрамування);

• патологічна пристрасть до комп’ютерних та азартних ігор;

• імпульсивна та ризикована сексуальна поведінка (безладні статеві стосунки, проституція та ін.);

• самоушкодження (різання, висмикування волосся, опіки);

• спроба самогубства (навмисне позбавлення себе життя).

Зрозуміло, що деструктивна поведінка загрожує в першу чергу благополуччю самого підлітка, негативно впливає на його психічне, фізичне, ментальне здоров’я, створює підґрунтя для появи значних психологічних і соціальних девіацій у дорослому житті.

Так само деструктивна поведінка особи є небезпечною для суспільства. До її соціальних наслідків відносять правопорушення, зростання захворювань, пов’язаних із тютюновою і наркотичною залежністю, смертність у результаті нещасних випадків, ДТП, вживання психоактивних речовин, суїцидів. Серед економічних наслідків – величезні витрати на лікування, реабілітацію, усунення правопорушень, утримання відповідних інституційних закладів та установ.

         Як різновид деструктивної поведінки підлітка виділяють деструктивну поведінку в школі, що є проблемною як така, що не відповідає правилам освітнього середовища, відволікає вчителя від проведення навчальних занять та заважає навчанню інших дітей. Свідоме негативне втручання школяра в освітній процес є деструктивним.

Бунтарська (протестна) поведінка підлітка стає руйнівною. На які ознаки

варто звертати увагу тим, хто поруч, – батькам, братам/сестрам, вчителям,

сусідам?

 Психологічні ознаки:

• підвищена збудливість, тривожність, яка переростає в грубість, відверту агресію;

• зацикленість на негативних емоціях;

• схильність до депресії і депресивний стан;

• прояв нав’язливих рухів (часте моргання, обкушування нігтів, пересмикування плечима, хмикання чи шмигання носом та ін.);

• нездатність співпереживати, співчувати іншим людям;

• втрата попереднього емоційного контакту з однокласниками і стремління показати свою «безстрашність» оточенню;

• прагнення бути в центрі уваги в будь-який спосіб;

• відлюдкуватість, відчуженість у шкільному середовищі;

• відсутність друзів, низькі комунікативні навички;

• уникнення зорового контакту (відводить погляд, намагається дивитись вниз, собі під ноги).

Зміни у зовнішньому вигляді:

• використання деструктивної символіки у зовнішньому вигляді (одяг з агресивними написами і зображеннями, зміна взуття на більш грубе або воєнізоване);

• наявність (поява) синців, ран, подряпин на тілі або голові;

• небажання стежити за своїм зовнішнім виглядом;

• сліди фарби на одязі, руках (результат використання аерозольних балонів для поширення адрес/реклами місць збуту наркотиків);

• поява у неповнолітнього дорогого взуття, одягу, інших речей, власних коштів, джерело отримання яких він не може пояснити (даний факт може свідчити про отримання доходу від торгівлі наркотиками).

Поведінкові зміни (зовнішні ознаки):

• пасивний протест (втечі з дому, бродяжництво, відмова від прийомів їжі та від спілкування);

• конфліктна поведінка – часті конфлікти з вчителями й однолітками, участь у цькуванні слабших (булінг);

• різкі і несподівані зміни у поведінці (відмова від навчання, участі в шкільних заходах, секціях, пропуски занять з неповажних причин, втрата інтересу до улюбленого навчального предмету);

• прояв інтересу до огидних видовищ, сцен насильства;

• участь у підпалах, розвагах з використанням легкозаймистих та вибухонебезпечних речовин;

• ведення зошита/записної книжки для записує імен інших людей та агресивних висловлювань на їхню адресу або негативних малюнків (може бути ознакою загроз конкретним людям);

• трансляція деструктивного контенту в соціальних мережах (викладання особистих фото, пересилання вподобаних фото, «лайки» подібного контенту);

• нав’язливе малювання страшних/загрозливих картини, монотонне заштриховування паперу;

• участь в утворенні неформальних асоціальних груп однолітків (педагогічно занедбані діти, бездоглядні підлітки, схильні до протиправної поведінки);

• жорстоке поводження з тваринами, бійки з однолітками, іншими людьми;

• наслідування асоціальних форм поведінки «авторитетного» оточення (сліпе копіювання негативних дій, мови, манери одягатися, ін.);

• поява у неповнолітнього (або придбання ним) предметів і речовин, які можуть бути використані для закладки наркотиків (складані складні ножі, що застосовуються для створення отворів в стінах будинків, порожнин в ґрунті (зазвичай на лезі залишаються сліди землі, вапна, бетону або фарби); пластикові пакети малого розміру; аерозольні балони з фарбою, трафарети для поширення інформації/адрес про місця продажу наркотиків);

• використання у розмові нових, невластивих для конкретного неповнолітнього слів, у т.ч. термінів, виразів, кримінального сленгу, вияви незвичної манери говоріння, яка справляє враження «заїждженої платівки» через повторювання ніби завчених текстів.

Поряд з цим, для розуміння дорослими орієнтирів у прийнятті рішень щодо запобігання деструктивній поведінці підлітків, важливо розрізняти рівні (глибину) деструктивної поведінки:

• початковий – поодинокі ознаки деструктивної поведінки;

• ускладнений – збільшена кількість, частота, тривалість прояву ознак деструктивної поведінки;

• екстремальний – це небезпечні дії, які є реальною загрозою життю та здоров’ю підлітка або оточенню.

ВАЖЛИВО! Початкові деструктивні ознаки також мають стурбувати батьків і вчителів, спонукати їх приділити увагу підлітку, з’ясувати причини,

 

аби така поведінка не поглиблювалася, не узвичаювалася і не закріплю

Facebook
Telegram
WhatsApp
Twitter
Email