КОМУНАЛЬНИЙ ЗАКЛАД “ХАРКІВСЬКА СПЕЦІАЛЬНА ШКОЛА ІМЕНІ В.Г. КОРОЛЕНКА” ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ РАДИ

Шкільний логопед підготувала поради для запуску мовлення у малечі

У ранньому віці мовлення характеризується відсутністю або спотворенням окремих звуків, досить бідним словниковим запасом, вживанням коротких або спотворених слів. Причиною є недостатньо розвинений через вік мовний апарат і слабкий мовний видих. Але це можна й треба розвивати — і логопед ХСШ ім. В.Г. Короленка підготувала поради щодо вправ та ігор, які допоможуть в цьому батькам.

Для вирішення більшості цих проблем існує великий арсенал розвивальних вправ та ігор. Їх приклади — перед вами.

Дихальні ігрові вправи, спрямовані на тренування мовленнєвого видиху:

     дмухаємо на шматочки паперової серветки, вати, весною на свіжому повітрі дмухати на кульбабки;

     пускаємо бульбашки через трубочку для напоїв у воду, пускаємо мильні бульбашки;

     робимо фігурки з паперу, підвішуємо на ниточки та дмухаємо на них;

     пускаємо кораблики з паперовими вітрилами з пластикових стаканчиків в миску з водою і дуємо у вітрила;

     показуємо «вітерець» — дуємо один на одного;

     здуваємо з поверхні столу пір’ячко чи кульки для пінг-понгу.

Артикуляційні вправи для розвитку і зміцнення мовного апарату:

     ігри з різними звуками: цокати, як конячка, сопіти, як їжачок, гарчати, як тигр і лев, вити, як вовк, тощо.

Вправи для розвитку артикуляційних м’язів:

     надуваємо міхур щічками, лопаємо долоньками;

     показуємо язичок — дражнити / язичок виглянув з ротика і сховався назад;

Ігри зі звуконаслідування з повторами (їх корисно робити в різних темпах):

     Як машина гуде? Бі-бі-бі!

     Як корівка мукає? Му-му-му!

     Як барабанчик стукає? Та-та-та!

     Як мама пісеньку співає? Ля-ля-ля!

     Як курочка зерно клює? Лю-лю-лю!

     Як сопілка дудить? Ду-ду-ду!

Ігри з використанням дитячих музичних інструментів, де звуки дублюються словом:

     Тук-тук-тук! (Клавесин, ложки, барабан).

     Ля-ля-ля! (Металофон).

     Дінь-дінь! (Дзвіночок).

     Кап-кап-кап! (Трикутник).

     Бум-бум-бум! (Бубон).

Пісеньки-звуконаслідування:

     «У бабусі Наталії було 7 каченят»;

     «Гуси-гуси»;

     «Є у нас конячка Ігогошка»;

     «Ква-ква, так говорить жаба».

Пісенні артикуляційні розминки О. Железнової «А ми скажемо разом з мамою», «Нумо повторюйте».

Простукування на бубні простих слів і імен.

Ігри з послідовною передачею по колу музичних інструментів «НА!» «ДАЙ!».

Танці з найпростішими словами, які дублюють рухи:

     Топ-топ.

     Хлоп-хлоп.

     Стриб-стриб.

     Біп-біп (Натискаємо на носик).

     Туди-сюди (Повороти корпусу).

     Вгору-вниз (Ручки з бубонцями або султанчик).

Ефективні ігри з дидактичним матеріалом збільшують пасивний словник:

     Хованки іграшок під хусточкою.

     Дай! (За інструкцією педагога дитина дає іграшку заданого кольору, форми або розміру).

     Покажи! (Педагог знайомить з новим поняттям, показавши його на зображенні, потім діти по інструкції педагога шукають продемонстрований предмет у себе на роздавальних листах і показують пальчиком або накривають долонькою).

     Сортування за кольором, формою або розміром (Наприклад, Мишкові збираємо червоні кульки, а Зайчику жовті).

     Шукаємо в сенсорному тазику заховані фігурки (тварин, іграшки, посуд, тощо) — дитина знаходить, дорослий називає.

Пальчиковий масаж і пальчикові ігри:

Корисно і потрібно розвивати м’язи пальчиків за допомогою м’якого масажу («Ладунки», «Сорока-ворона»), а також тренувати спритність за допомогою найпростіших рухів.

У дітей, які мають порушення мовлення, дуже часто спостерігаються порушення координації рухів, м’язові затиски, моторна незручність. Вправи під ритмічні вірші або спів, розслаблення і навпаки руху з пальчиками, допомагають підготувати дитину до моторного планування, тренують м’язовий тонус, допомагають дитині відчувати емоційний відгук у вправах.

Ігри на розвиток слухового сприймання:

Нерозвинене слухове сприйняття впливає на розвиток мовлення. Дитина не здатна уважно і зосереджено слухати й чути та, відповідно, погано відтворює звуки. Якщо дитина добре розрізняє немовні звуки — фонематичний слух (здатність розрізняти звуки мовлення) буде розвиватися автоматично.

Ігри на розвиток слухового сприйняття:

     Який транспорт так звучить?

     Який звук вдома?

     Яка тварина так говорить?

Використовуйте ці вправи та ігри на регулярній основі — і вже досить скоро ви напевно помітите покращення у своєї дитини!

Facebook
Telegram
WhatsApp
Twitter
Email