У ранньому віці мовлення характеризується відсутністю або спотворенням окремих звуків, досить бідним словниковим запасом, вживанням коротких або спотворених слів. Причиною є недостатньо розвинений через вік мовний апарат і слабкий мовний видих. Але це можна й треба розвивати — і логопед ХСШ ім. В.Г. Короленка підготувала поради щодо вправ та ігор, які допоможуть в цьому батькам.
Для вирішення більшості цих проблем існує великий арсенал розвивальних вправ та ігор. Їх приклади — перед вами.
Дихальні ігрові вправи, спрямовані на тренування мовленнєвого видиху:
● дмухаємо на шматочки паперової серветки, вати, весною на свіжому повітрі дмухати на кульбабки;
● пускаємо бульбашки через трубочку для напоїв у воду, пускаємо мильні бульбашки;
● робимо фігурки з паперу, підвішуємо на ниточки та дмухаємо на них;
● пускаємо кораблики з паперовими вітрилами з пластикових стаканчиків в миску з водою і дуємо у вітрила;
● показуємо «вітерець» — дуємо один на одного;
● здуваємо з поверхні столу пір’ячко чи кульки для пінг-понгу.
Артикуляційні вправи для розвитку і зміцнення мовного апарату:
● ігри з різними звуками: цокати, як конячка, сопіти, як їжачок, гарчати, як тигр і лев, вити, як вовк, тощо.
Вправи для розвитку артикуляційних м’язів:
● надуваємо міхур щічками, лопаємо долоньками;
● показуємо язичок — дражнити / язичок виглянув з ротика і сховався назад;
Ігри зі звуконаслідування з повторами (їх корисно робити в різних темпах):
● Як машина гуде? Бі-бі-бі!
● Як корівка мукає? Му-му-му!
● Як барабанчик стукає? Та-та-та!
● Як мама пісеньку співає? Ля-ля-ля!
● Як курочка зерно клює? Лю-лю-лю!
● Як сопілка дудить? Ду-ду-ду!
Ігри з використанням дитячих музичних інструментів, де звуки дублюються словом:
● Тук-тук-тук! (Клавесин, ложки, барабан).
● Ля-ля-ля! (Металофон).
● Дінь-дінь! (Дзвіночок).
● Кап-кап-кап! (Трикутник).
● Бум-бум-бум! (Бубон).
Пісеньки-звуконаслідування:
● «У бабусі Наталії було 7 каченят»;
● «Гуси-гуси»;
● «Є у нас конячка Ігогошка»;
● «Ква-ква, так говорить жаба».
Пісенні артикуляційні розминки О. Железнової «А ми скажемо разом з мамою», «Нумо повторюйте».
Простукування на бубні простих слів і імен.
Ігри з послідовною передачею по колу музичних інструментів «НА!» «ДАЙ!».
Танці з найпростішими словами, які дублюють рухи:
● Топ-топ.
● Хлоп-хлоп.
● Стриб-стриб.
● Біп-біп (Натискаємо на носик).
● Туди-сюди (Повороти корпусу).
● Вгору-вниз (Ручки з бубонцями або султанчик).
Ефективні ігри з дидактичним матеріалом збільшують пасивний словник:
● Хованки іграшок під хусточкою.
● Дай! (За інструкцією педагога дитина дає іграшку заданого кольору, форми або розміру).
● Покажи! (Педагог знайомить з новим поняттям, показавши його на зображенні, потім діти по інструкції педагога шукають продемонстрований предмет у себе на роздавальних листах і показують пальчиком або накривають долонькою).
● Сортування за кольором, формою або розміром (Наприклад, Мишкові збираємо червоні кульки, а Зайчику жовті).
● Шукаємо в сенсорному тазику заховані фігурки (тварин, іграшки, посуд, тощо) — дитина знаходить, дорослий називає.
Пальчиковий масаж і пальчикові ігри:
Корисно і потрібно розвивати м’язи пальчиків за допомогою м’якого масажу («Ладунки», «Сорока-ворона»), а також тренувати спритність за допомогою найпростіших рухів.
У дітей, які мають порушення мовлення, дуже часто спостерігаються порушення координації рухів, м’язові затиски, моторна незручність. Вправи під ритмічні вірші або спів, розслаблення і навпаки руху з пальчиками, допомагають підготувати дитину до моторного планування, тренують м’язовий тонус, допомагають дитині відчувати емоційний відгук у вправах.
Ігри на розвиток слухового сприймання:
Нерозвинене слухове сприйняття впливає на розвиток мовлення. Дитина не здатна уважно і зосереджено слухати й чути та, відповідно, погано відтворює звуки. Якщо дитина добре розрізняє немовні звуки — фонематичний слух (здатність розрізняти звуки мовлення) буде розвиватися автоматично.
Ігри на розвиток слухового сприйняття:
● Який транспорт так звучить?
● Який звук вдома?
● Яка тварина так говорить?
Використовуйте ці вправи та ігри на регулярній основі — і вже досить скоро ви напевно помітите покращення у своєї дитини!