Важливо
пам’ятати – багато дітей мінімум до 6 років не вміють контролювати гучність
мови. Центри мови і центри когнітивного контролю в цей період лише продовжують
дозрівати. А зараз – реакції дітей можуть взагалі бути зовсім різними. На цей
час використайте скарбничку “тихих ігор”.
Ігри, що допоможуть вимкнути гучність:
1. Пульт керування. На подушечках пальців малюємо фломастером «кнопку
гучності». Наприклад, на вказівному пальчику – червоним кольором ставимо крапку
– голосніше, на безіменному – синім кольором – тихіше. Тренуємося, пропонуємо
сказати слово, наприклад, «мама», або ім’я дитини, натискаємо кілька разів на
пальчик – Дитина каже слово залежно від «кнопки» та кількості «кліків»
голосніше. (Доводимо до найбільшої гучності, а потім, зупиняємо на потрібній).
Коли дитина знову говоритиме голосніше, посміхаючись, торкаємося його «кнопки»,
або просимо, щоб він сам доторкнувся.
2. Граємо в «шпигунів», в мишок і кота (мишка повинна тихееенько, беззвучно
пробратися і щось заздалегідь продумане у нас схопити).
3. Диригенти – Змахуємо рукою вгору – і це сигнал інструментам «грати
голосніше», рукою вниз – знижуємо гучність, збираємо руку в кулак – мовчання.
Даємо можливість дитині теж побути диригентом.
4. Пишемо літери в рядок. Від маленької до великої. (Лики Р, З, Ж) і
навпаки, від величезної, до маленької. Просимо дитину дивитися на букви,
вимовляти звук, підвищуючи або знижуючи гучність (чим менше буква, тим тихіше
звук і навпаки).
5. Кожні кілька годин – 2 хвилини тиші. Призначаємо дитину – головною. коли
продзвонить будильник, він подає всім сигнал – Слухаємо тишу.
6. Самі починаємо говорити пошепки. Дитина дзеркатиме нас. Або граємо в
«Шепотуньки» – розмови в сім’ї лише пошепки.
7. Складаємо всі голосні голоси у вазу. Вони там не змішуються. Коли
хочеться сказати голосно, свій голос потрібно взяти з вази.
8. Пантоміма – гра «в крокодила».
9. Спілкуватися мовою жестів (можна придумати свою сімейну мову, перевірю,
чи включили ми його в онлайн курс на EdEre, не пам’ятаю), ця проста «мова», де
кожна літера – окремий жест – гарний і для дітей 4-5 років (у нашій сім’ї він
переходить із покоління в покоління і він не раз нас рятував).
10. Граємо в оперу – не говоримо, а співаємо (спів сприймається по-іншому).
11. Перетворення. Говоримо, як маленькі ліліпутики, мишки або мурашки (а
потім, як велетні чи слони).
12. “Мовчанка” – хто перший скаже слово, той програв.
13. “Передаємо думку на відстані” – вгадати про що подумав, і що сказав.
14. Якщо діти у суперечці діти кричать одночасно – дати всім прапорці,
листки паперу з їхніми іменами, будь-які предмети – щоб їх піднімали, коли
хочуть «взяти слово».