Продовження освітнього процесу в умовах війни стало власним фронтом і важливою місією для українських освітян. Окрім уроків навчальний процес дозволяє дітям знаходитись в колі друзів та однолітків, дає відчуття безпеки та стабільності. Саме тому, попри складні умови, важливо підтримувати дітей, намагатися підвищувати якість навчання, реалізовувати заходи з подолання навчальних прогалин. Задля підтримки вчителів Державна служба якості у співпраці з експертами проєкту «Супровід урядових реформ в Україні» (SURGe) підготували поради для освітян, як діагностувати та компенсувати навчальні втрати в умовах війни.
Розділяють два поняття навчальних втрат:
- Навчальні втрати — втрата знань і навичок, академічний регрес через певні перерви в навчанні конкретного учня.
- Навчальні прогалини/розриви у навчанні — відмінності між фактичними результатами, академічним прогресом учня та очікуваними результатами, які встановлюють стандарти чи передбачені середньостатистичними даними.
Під час освітнього процесу вчителі стикаються з обома явищами. Наприклад, коли в окремих учнів чи класах спостерігаються втрати в оволодінні програмою, мова йде про навчальні втрати, ), а коли спостерігається різниця між учнями, які навчаються екстерном чи у змішаному режимі навчання, то це вже навчальні розриви.
Покрокова інструкція для вчителів, як допомогти дітям надолужити пропущене та успішно продовжити навчання
Крок 1: діагностика навчальних втрат
Вчитель має визначити найважливіші результати з навчальної програми за минулий період часу, без яких неможливе подальше вивчення предмета, та запропонувати учням виконати діагностичну роботу. Задля цього можна скористатися тестами, що розміщені на платформі Всеукраїнська школа онлайн, або сформувати завдання самостійно.
Під час діагностування бажано максимально знизити ступінь стресу в учнів. Водночас слід забезпечити умови, щоб унеможливити порушення академічної доброчесності серед учнів. Якщо правильно донести до учнів мету діагностування та пояснити, що результати будуть використовуватися лише для того, щоб організувати більш ефективно їх навчання, то списування та інші прояви недоброчесності втратять сенс.
Далі вчитель перевіряє роботи та надає учням зворотний зв’язок щодо їхніх результатів. За результатами тесту педагог визначає прогалини у навчанні та планує заходи щодо компенсації навчальних втрат, які реалізує на практиці. Через деякий час проводиться повторна діагностика з аналізом динаміки результатів.
Крок 2: Компенсувати навчальні втрати
Компенсація втрат у навчальному часі найчастіше відбувається через надання учням навчальних матеріалів (презентація, відео, аналогічні навчальні заняття онлайн) та завдань для самостійного опрацювання. Рідше вчителі проводять групові та індивідуальні консультації, додаткові навчальні заняття.
Компенсація навчальних втрат залежить від їх обсягу та кількості учнів, які мають такі втрати. Ідеальної стратегії компенсації навчальних втрат не існує: кожен обраний шлях матиме свої переваги та недоліки. Тому вибір стратегії та прийняття рішення щодо кожного учня має прийматися індивідуально.
Стратегії компенсації навчальних втрат:
- надання додаткових завдань для самостійного опрацювання (використовується при незначних навчальних втратах в окремих учнів та обов’язково з покроковим дистанційним супроводом вчителя та наданням зворотного зв’язку учням);
- індивідуальні та групові консультації та/або навчання під час канікул – може бути використано, коли навчальні втрати є з окремих тем в окремих учнів або у груп учнів;
- додатковий рік навчання – може бути використано для окремих учнів зі значними навчальними втратами, що унеможливлюють опанування навчальної програми наступного класу;
- адаптація календарно-тематичного планування з певного навчального предмета – може бути використано, коли навчальні прогалини з окремих тем (результатів навчання) виявлено у цілого класу або більшої частини класу;
- адаптація навчальної програми (розроблення на рівні школи власної навчальної програми з перерозподілом часу та результатів навчання) – може бути використано, коли навчальні втрати значні та виявлені у більшості учнів на паралелі;
- застосування технології диференційованого навчання – може бути використано, якщо виявлено групи учнів з різним рівнем навчальних втрат.